Kender du dine kunders rejse med din virksomhed – ikke din virksomheds rejse med kunderne? Ved du præcis, hvor skoen trykker for dine kunder – og hvad I præcist kan tilbyde for at hjælpe? Er alle i virksomheden enige om, hvordan kunderne skal opleve jer som virksomhed? Kan jeres kunder se tydeligt forskel på jer og konkurrenterne?

Faget Markedsanalyse, kundeforståelse og potentiale er et obligatorisk fag på Akademiuddannelsen i Salg og markedsføring.

På faget lærer du at svare på blandt andet ovenstående spørgsmål på baggrund af en række af de salgsdyder, der er formuleret i forskningsprojektet ”Morgendagens Salg”. 

Formålet med faget er at give dig kompetence til at kunne analysere forhold og løsninger, der generelt vedrører problemstillinger inden for national og international handel, herunder afdækning af kunders købsadfærd, fastlæggelse af markedspotentiale, markedssegmentering, målgruppevalg og positioneringsstrategi. 

Som et centralt værktøj hertil skal du kunne planlægge og gennemføre kvalitative og kvantitative markedsanalyser. 

I relation til international handel skal du kunne analysere internationaliseringsprocesser ud fra centrale teorier og modeller samt kunne anvende teorier og modeller til brug for markedsudvælgelse og markedsindtrængning.
Indhold i faget:

  • Markedsanalyse, herunder dataindsamling og datakilder
  • Kunders købsadfærd og købskriterier på BtC - og BtB-markeder
  • Segmentering, valg af kundemålgrupper, differentiering, branding og positionering
  • Internationalisering

Vi er stolte af vores mange samarbejdspartnere på uddannelsen - et samarbejde som altid sikre os den nyeste viden på området.

              

Målgruppe

Akademifaget Markedsanalyse, kundeforståelse og potentiale er for dig, der vil bygge dit salg og dine beslutninger på reel viden fremfor at basere dem på ”synsninger”, forældet viden og fordomme.

Niveau

Faget er en del af akademiuddannelsen i Salg og markedsføring.

Faget afsluttes med et skriftligt projekt og en mundtlig eksamen.

Hvis det er længe siden, du har været på skolebænken, kan du inden studiestart med stor fordel vælge et indledende kursus i f.eks. matematik.
Er det længe siden, at du senest har skrevet en projekt-(opgave), så er det en god investering med et Indledende kursus i studieforberedelse, studieteknik og projektskrivning. Her lærer du både om studieteknik og forskellige facetter i projektskrivning.

Tag en hel akademiuddannelse (AU)

Du kan tage en hel akademiuddannelse på typisk 2-3 år, enten på daghold eller aftenhold eller en kombination.

Du kan også sammensætte din uddannelse på tværs af retningerne. Se mere om den fleksible akademiuddannelse her

Læs mere om akademiuddannelsen i Salg og markedsføring - med speciel fokus på salg 

Realkompetencevurdering

Har du viden og erfaringer, men aldrig fået et papir på det? Så bør du overveje at få en realkompetencevurdering.

Realkompetencer er den viden, de færdigheder og de kompetencer, du på forskellig vis har erhvervet uden for det officielle uddannelsessystem. Hvis du får anerkendt disse kompetencer, får du et bevis.

Læs om realkompetencevurdering >>

Ansøgningsfrist

Daghold: Tilmeldingsfristen er 14 dage før startdato. 
Aftenhold & Online undervisning: Tilmeldingsfristen fremgår af det enkelte hold.

Hvis der er ledige pladser, optager vi studerende helt frem til første undervisningsdag. 
Vi opfordrer dog altid til, at du tilmelder dig i så god tid som muligt for at sikre oprettelse af faget.

Afmeldingsbetingelser

Eventuel afmelding til uddannelsen kan ske gebyrfrit indtil 14 dage før undervisningsstart. Sker afmelding herefter og frem til uddannelsesstart, bliver du faktureret DKK 500,- i afmeldegebyr. Afmelder du dig efter uddannelsesstart, faktureres det fulde beløb.

Ved dokumenteret sygdom,­ afslag på Statens Voksen Uddannelsesstøtte (SVU) eller afslag fra a-kasse/jobcenter, ­kan afmelding ske gebyrfrit helt op til første undervisningsdag.