Formålet med faget er at fremme din personlige udvikling og styrke dine evner til at gennemføre internationale analyser samt kommunikere, sælge og markedsføre effektivt på internationale markeder

Faget er obligatorisk på studieretningen eksportprofil på akademiuddannelsen international handel og markedsføring.

Du lærer at indsamle informationer om relevante internationale markedsforhold og kulturelle forhold og demonstrere evne til at beskrive og analysere elementer og sammenhænge.

Indhold i faget:

  • Kulturparametre og kulturforskelle.
  • Forretningskulturer og subkulturer.
  • International kulturanalyse og områdestudier.
  • Virksomhedens internationaliseringsproces.
  • Markedsanalyse og informationsindsamling.
  • Lande og markedsanalyser.
  • Analyse og kortlægning af markedspotentiale og handelsbarrierer.
  • Vækstmarkeder set i et kulturelt perspektiv.
  • Interkulturel kommunikation.
  • Forhandling på tværs af kulturer.
  • Kulturbarrierer og kulturchok.
  • Metode: markedsanalysemetoder.

Målgruppe

Faget er for dig der ønsker en forståelse for såvel forskellige markeders karakteristika som samspillet mellem personer med forskellig kulturel baggrund og udvikle bevidsthed omkring betydningen af dette i virksomhedens eksportarbejde.

Niveau

Faget er en del af akademiuddannelsen i international handel og markedsføring.

En akademiuddannelse svarer til en kort videregående uddannelse. Du kan tage faget som en del af din uddannelse eller som et selvstændigt kursus.

Du kan med stor fordel vælge et Indledende kursus før eller sideløbende med, at du deltager på et fagmodul.

Vi gør opmærksom på, at  faget afsluttes med et skriftligt projekt og en mundtlig eksamen.

Er det længe siden, at du senest har skrevet en projekt-(opgave), så er det en god investering med et Indledende kursus i studieforberedelse, studieteknik og projektskrivning. Her lærer du både om studieteknik og forskellige facetter i projektskrivning.

Tag en hel akademiuddannelse (AU)

Du kan tage en hel akademiuddannelse på typisk 2-3 år, enten på daghold eller aftenhold eller en kombination.

Du kan også sammensætte din uddannelse på tværs af retningerne. Se mere om den fleksible akademiuddannelse her

Læs mere om akademiuddannelsen i international handel og markedsføring.

Realkompetencevurdering

Har du viden og erfaringer, men aldrig fået et papir på det? Så bør du overveje at få en realkompetencevurdering.

Realkompetencer er den viden, de færdigheder og de kompetencer, du på forskellig vis har erhvervet uden for det officielle uddannelsessystem. Hvis du får anerkendt disse kompetencer, får du et bevis.

Læs om realkompetencevurdering >>

Ansøgningsfrist

Daghold:
2 uger inden studiestart.

Aftenhold:
Tilmeldingsfristen fremgår af det enkelte hold.

Hvis der er ledige pladser, optager vi studerende helt frem til første undervisningsdag.

Kun hold med ledige pladser vises på hjemmesiden.

Afmeldingsbetingelser

Eventuel afmelding til uddannelsen kan ske gebyrfrit indtil 14 dage før undervisningsstart. Sker afmelding herefter og frem til uddannelsesstart, bliver du faktureret DKK 500,- i afmeldegebyr. Afmelder du dig efter uddannelsesstart, faktureres det fulde beløb.

Ved dokumenteret sygdom,­ afslag på Statens Voksen Uddannelsesstøtte (SVU) eller afslag fra a-kasse/jobcenter, ­kan afmelding ske gebyrfrit helt op til første undervisningsdag.